Jenaplan
Een Jenaplanschool is een gemeenschap van kinderen, stamgroepsleiders en ouders. Ouders spelen in het Jenaplanonderwijs op allerlei niveaus een belangrijke rol. De stamgroepsleiders mogen daarom een bewuste keuze van de ouders voor de school verwachten. Het onderwijs in de school is gericht op de opvoeding van kinderen en omvat daarom veel meer dan het aanleren van schoolse kennis en vaardigheden als lezen, schrijven en rekenen.
Gesprek, spel, werk en viering
Gesprek, spel, werk en viering zijn belangrijke basisactiviteiten op een Jenaplanschool. De week wordt bijvoorbeeld gezamenlijk gestart en afgesloten met een viering. Ouders zijn hierbij vaak aanwezig of spelen een hele actieve rol.
Stamgroepen
Een ander belangrijk kenmerk van een Jenaplanschool is de organisatie in stamgroepen van kinderen met verschillende leeftijden, belangstelling, aanleg en ontwikkeling. Momenteel hebben wij de volgende stamgroepen:
De onderbouw
- Zeepaardjes: groep 0 en 1
- Slingeraapjes: groep 2 en 3
- Welpjes: groep 2 en 3
De middenbouw
- Atalanta's: groep 4 en 5
- Vuurvliegjes: groep 4 en 5
De bovenbouw
- Adelaars: groep 6, 7 en 8
- Pandaberen: groep 6, 7 en 8
Een kind is afhankelijk van de stamgroep eerst jongste kind, daarna soms middelste en vervolgens oudste. We streven ernaar dat de groepsleider gedurende die jaren hetzelfde blijft. Samenwerken en elkaar helpen staan centraal. Met behulp van planborden en weekplanningen leren de kinderen zelfstandig hun taken te plannen en af te ronden.
Grondlegger
De grondlegger van het Jenaplanonderwijsvorm is Peter Petersen. Hij was hoogleraar pedagogiek aan de universiteit van Jena in Duitsland en ontwikkelde zijn ideeën tussen 1920 en 1950. Voor het gehele leerplan van elke Jenaplanschool geldt dat het voldoet aan wat de wet eist. Er is daarom geen enkele reden om er bang voor te zijn dat het kind niet genoeg leert.
Meer weten over Jenaplanonderwijs? Bekijk het voorlichtingsfilmpje van de Nederlandse Jenaplan Vereniging.